Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Wielokropek.

Czasami zdarza nam się, że z powodu emocji (radości, smutku, rozmarzenia) nie kończymy rozpoczętej wypowiedzi. W tekście taką urwaną, niedokończoną wypowiedź zaznaczamy wielokropkiem. Jest to znak interpunkcyjny składający się z trzech następujących po sobie kropek. 

Przykład:

Jak on mógł mi to zrobić... Nigdy mu tego nie zapomnę... 

Za pomocą wielokropka umieszczonego w kwadratowym nawiasie [...] oznaczamy opuszczenie fragmentu cytowanego tekstu.

Przykład: 

A Syzyf? [...] Ciężko go ukarali bogowie.

W cytowanym fragmencie mitu o Syzyfie wielokropek w nawiasie kwadratowym zastępuje słowa: Co się z nim stało po śmierci?


Wykonajcie poniższe zadania w zeszytach.

1. Uzupełnij tekst.


Wielokropek to znak interpunkcyjny składający się z ............... kropek. Za jego pomocą możemy wyrazić ............... takie jak ..............., smutek, ............... . Wielokropek umieszczony w ............... nawiasie oznacza .............................. . 


2. Zapisz trzy wypowiedzi, w których użyjesz wielokropka. 

3. Przepisz poniższy tekst do zeszytu. Zamiast przekreślonych fragmentów wstaw znak opuszczenia [...]. 

Sroka to ptak o smukłej sylwetce i długim ogonie z charakterystyczną barwą piór. Obie płci ubarwione jednakowo, ale samiec jest zwykle nieco większy i cięższy od samicy, ma dłuższy ogon. Ptak posiada biało-czarne upierzenie, unikalne dla tego gatunku. Bardzo długi, zaostrzony ogon z piórami o stopniowanej długości (środkowe sterówki najdłuższe, skrajne – krótsze). Pomimo swych rozmiarów ogon nie przeszkadza sroce w przemykaniu pomiędzy gęstymi krzaczastymi zaroślami. Głowa, dziób, gardziel, skrzydła, tył ciała i ogon ciemnoczarny, odcinający się jaskrawo od pozostałych, białych części ciała: brzucha, boków i barkówek. Ma ciemnobrązowe tęczówki.  Pisklęta sroki są podobne do dorosłych srok, ale ich upierzenie mniej błyszczy, a ogon jest krótszy. Wyjątkowe u krukowatych, nie w pełni czarne, kontrastowe upierzenie sprawia, że w terenie nawet z daleka łatwo jest zobaczyć srokę. 


Zadań z tego tematu nie musicie mi odsyłać. 

Powodzenia!



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....