Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości.
Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.
Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego.
Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.
W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań> albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>.
Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.
Kolejnym etapem maila jest jego treść.
Zawsze powinniśmy coś napisać, nawet jeśli mamy do wysłania tylko załącznik.
Na początku umieszczamy zwrot do adresata. Nasz list można zacząć sowami: Droga Aniu!, Kochana Mano!, Szanowny Panie, Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Profesorze itp. Pamiętajmy, że zwrot powinien być on dobrany odpowiednio do sytuacji. Do nauczyciela nie napiszemy np. Cześć Hubert!.
Unikajmy zwrotów Witam (witać możemy gości przychodzących na kolację) Dzień dobry (a co jeśli ktoś odczyta twój mail wieczorem? <tak, wiem, sam tak czasem piszę, już nie będę 😀>)
Jeśli wysyłasz mail do instytucji np. do urzędu i nie wiesz kto go odczyta, użyj sformułowania Szanowni Państwo.
Po zwrocie do adresata stawiamy przecinek. Dalszą część listu zaczynamy od nowej linii z małej litery.
Jeśli po zwrocie do adresata użyjesz wykrzyknika, pamiętaj aby zdanie zacząć wielką literą.
W wiadomości elektronicznej każdą nową myśl należy oddzielić akapitem.
Przesyłając załącznik poinformujcie o tym odbiorcę. Wystarczy napisać W załącznik przesyłam <informacja o tym, co zawiera załącznik>
Na dole, z lewej strony umieszcza się pozdrowienia skierowane do adresata. W tym miejscu możemy napisać Pozdrawiam, Z pozdrowieniami, Z poważaniem, Z wyrazami szacunku.
Pamiętaj aby po pożegnalnym zwrocie do adresata nie stawiać żadnego zwrotu znaku interpunkcyjnego.
Po pożegnaniu warto się podpisać. Na końcu powinno znaleźć się wasze imię, nazwisko oraz klasa.
Czas na ćwiczenia!
Waszym zadaniem będzie napisać do mnie mail, w którym poinformujecie mnie o tym, że zapoznaliście się z informacjami z tego wpisu.
Wiadomości wysyłajcie na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz