Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać.


Wiosna w ogrodzie

    Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu.
- Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod ziemią pracować! (...)
Tknięta nagłą myślą, zerwała się na równe nogi.
„Nie mogę dłużej czekać. Pójdę obejrzeć ogród!”
    Nauczyła się już ubierać i w pięć minut była gotowa. Zbiegła po schodach tylko w pończoszkach, a dopiero w sieni włożyła buciki. Wielkie drzwi otworzyła z łańcucha, odryglowała, jednym susem przeskoczyła dwa stopnie i oto znalazła się na trawniku, który jakby nagle pozieleniał. Grzały ją promienie słońca, nad jej głową płynęły fale wonnego, ogrodowego powietrza. Z krzaków i drzew dobiegał ptasi śpiew i ćwierkanie. Klasnęła w dłonie z wielkiej radości i spojrzała w niebo, które było zarazem takie niebieskie, zaróżowione, perłowe, białe i takie światłem wiosennym przesycone, iż miała ochotę ćwierkać i śpiewać. Teraz rozumiała drozdy, gile, skowronki, które muszą śpiewać z radości. Pobiegła zaroślami i krętymi ścieżkami do tajemniczego ogrodu. (...)
    Kiedy dotarła do miejsca, gdzie znajdowała się ukryta pod bluszczem furtka, zwrócił jej uwagę dziwny, donośny, nieznany dźwięk, dochodzący z wysokości muru. Mary spojrzała w górę i dostrzegła siedzącego tam ptaka o błyszczącym granatowo-czarnym upierzeniu. Ptak spoglądał na nią z powagą. Mary nigdy przedtem nie widziała kawki z bliska. Denerwowało ją to krakanie. W następnej chwili ptak rozwinął skrzydła i, łopocąc, poleciał nad tajemniczy ogród. Dziewczynka miała nadzieję, że ptak nie zatrzyma się tam na dłużej. Otworzyła furtkę i weszła do ogrodu.

*story - zasłony, kotary

F. H Burnett Tajemniczy Ogród


1. W kratki wpisz punkty planu zgodnie z kolejnością wydarzeń.

• Błyskawiczna decyzja.
• Spotkanie z kawką.
• Pobudka o poranku.
• Wejście do tajemniczego ogrodu.
• Otwarcie okna.
• Wybiegnięcie przed dom.

2. Bohaterem fragmentu tekstu jest

a. słońce.
b. Mary.
c. kawka.
d. F.H. Burnett.

3. Kto opowiada o wiosennym poranku?

a. narrator
b. Mary
c. roślinka
d. autorka

4. Narracja w tym tekście jest

a. pierwszoosobowa.
b. drugoosobowa.
c. trzecioosobowa.
d. trudna do określenia.

5. Wyraz story w tym tekście oznacza

a. okiennice.
b. zasłony.
c. kurtynę.
d. opowieść ( z ang.).

6. W pokoju dziewczynki panowała radość, ponieważ

a. na stole stały kwiaty.
b. rozlegał się ptasi śpiew.
c. Mary nuciła piosenkę.
d. przez otwarte okno wpadały promienie słońca.

7. Dziewczynka wybiegła z domu, ponieważ chciała

a. obejrzeć ogród.
b. ogrzać się w słońcu.
c. posłuchać śpiewu ptaków.
d. odetchnąć świeżym powietrzem.

8. Do ogrodu Mary dostała się przez

a. bramę.
b. drzwi.
c. furtkę.
d. płot.

9. Wskaż wymienione w tekście części roślin:

a. liście, łodygi, kwiaty
b. gałęzie, pnie, korony
c. płatki, słupek, pręciki
d. korzenie, cebulki, kiełki

10. Mary rozumiała radosny śpiew

a. kawek, gilów, skowronków.
b. drozdów, gilów, kawek.
c. drozdów, gilów, skowronków.
d. skowronków, drozdów, kawek.

11. Ptaki wydają różne dźwięki. Krakanie to odgłos charakterystyczny dla

a. gila.
b. drozda.
c. kawki.
d. skowronka.

12.Do podanych pojęć dopasuj ich wyjaśnienia. Wpisz prawidłowe odpowiedzi.

A. Ilustrator          1. wymyśla i pisze książki.
B. Narrator           2. wykonuje ilustracje.
C. Bohater            3. uczestniczy w wydarzeniach.
D. Autor               4. opowiada o wydarzeniach.


13. Tekst Wiosna w ogrodzie nie jest wierszem. Świadczy o tym

a. brak refrenu.
b. obecność narratora.
c. brak podziału na strofy.
d. obecność zdań wykrzyknikowych.

14. Znaczenie przenośne ma zwrot

a. kiełki będą rosnąć.
b. pobiegła zaroślami.
c. niebo się wypogodziło.
d. zerwała się na równe nogi.

15. Wyjaśnij znaczenie zwrotu zerwała się na równe nogi

a. upadła na ziemię.
b. stanęła prosto.
c. uwolniła się z więzów.
d. szybko się podniosła.

16. Opis przyrody, zawarty w pierwszym akapicie, oddziałuje na

a. zmysły: powonienia i słuchu.
b. zmysły: dotyku i wzroku.
c. zmysły: powonienia, wzroku i dotyku.
d. wszystkie wymienione wyżej zmysły.

17. W zdaniu drugim, ostatniego akapitu, występują środki stylistyczne, których celem jest uplastycznienie opisu ptaka. Są to

a. epitety.
b. porównania.
c. uosobienia.
d. powtórzenia.

18. Które czasowniki występują w tekście również w formie rzeczownikowej

a. wyskoczyła, pobiegła.
b. rosnąć, pracować.
c. grzały, płynęły.
d. ćwierkać, śpiewać.

19. Tematem fragmentu tekstu nie jest

a. Radosne przebudzenie.
b. Powitanie wiosny.
c. Wiosenny poranek.
d. Wiosenna zaduma.

20. Zaproś w imieniu Mary wszystkie ptaki do tajemniczego ogrodu na koncert z okazji powitania wiosny.

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....