Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Czym dopełnić zdanie?

I znowu wracamy do części zdań, których używamy na co dzień, a o których nawet nie mieliśmy pojęcia. Dziś na celowniku mamy dopełnienie i okolicznik.

Dopełnienie to część zdania informująca o osobach lub rzeczach, które są powiązane z wykonywaną czynnością. 

Zwykle dopełnienie jest określeniem czasownika. Może być wyrażone między innymi rzeczownikiem lub wyrażeniem przyimkowym.

Dopełnienie odpowiada na pytania wszystkich przypadków oprócz mianownika: kogo?, czego?, komu?, czemu?, kogo?, co?, (z) kim?, (z) czym?, (o) kim?, (o) czym?.

Przykłady: 
  • Przeczytałem (co?) wiadomość.
  • Pamiętaj (o czym?) o spotkaniu.
Okolicznik to część zdania, która informuje o miejscu, czasie, przyczynie, skutku lub celu danej czynności, a także o sposobie, w jaki została ona wykonana. 
Zazwyczaj jest określeniem czasownika. Może być wyrażana np. przysłówkiem lub wyrażeniem przyimkowym.
Okolicznik odpowiada między innymi na pytania kiedy?, gdzie?, skąd?, dokąd?, jak?, w jaki sposób?, dlaczego?, po co?, w jakim celu?.

Przykłady:
  • (kiedy?) Jutro wyrzucę śmieci.
  • Wazon postawie (gdzie?) na stole.
  • Mówisz (jak?) za głośno.
  • Idę do sklepu (po co?) po jabłka 
Aby stwierdzić, czy dane określenie jest okolicznikiem czy dopełnieniem, należy postawić właściwe pytanie.

Przykłady:
  • Pochodzę (skąd?, nie: z czego?) z Podlasia.
  • Byłam (gdzie?, nie: w czym?) w kinie.
Zapoznajcie się z informacjami na temat dopełnienia i okolicznika, a następnie rozwiążcie poniższe zadania.

1. Uzupełnij tabelę.

 DopełnienieOkolicznik
 O czym informuje?                           
                                                           
          
                                                           
 Czego jest określeniem? 



 Za pomocą czego może
 być wyrażony? 




 Na jakie pytania 
 odpowiada?




 Przykład 




2. Ułóż podpisy do obrazków. W utworzonych zdaniach podkreśl dopełnienia.




3. Uzupełnij podane zdania okolicznikami odpowiadającymi na zamieszczone pytania.
Rozwiązane zadania wysyłajcie na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na wiadomości czekam do czwartku (4.06.2020 r.) do godziny 16:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....