Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Ostatnio ćwiczyliśmy umiejętność czytania ze zrozumieniem, ciągniemy ten temat dalej bo ćwiczeń nigdy za wiele. 
Poniżej znajdziecie tekst i pytania do niego.  

Duch Nocy.

Koło północy Joe ocknął się i obudził pozostałych chłopców. W powietrzu leżała jakaś przytłaczająca duszność, która zapowiadała coś niedobrego. Chłopcy przytulili się do siebie i skupili wokół przyjaznego płomienia ogniska, chociaż ciężka upalna martwota znieruchomiałego powietrza niemal ich udusiła. Siedzieli cicho, czekając w natężeniu. Poza kręgiem światła, padającego od ognia, wszystko pochłaniała namacalna wprost ciemność. Nagle zapłonął jakiś migoczący blask. Rozjaśnił na chwilę przed oczyma chłopców liście drzew i zniknął. Po chwili zjawił się drugi, nieco silniejszy. Potem jeszcze jeden. Teraz wionęło poprzez konary drzew jakieś niby westchnienie, niby jęk, a chłopcy uczuli na policzkach jakby muśnięcie i wzdrygnęli się na myśl, że zjawił się Duch Nocy.

1.Wydarzenia przedstawione w tekście rozgrywają się:
A. w ciągu dnia
B. koło północy
C. w południe
D. wcześnie rano

2. Bohaterami tekstu są:
A. Joe i koledzy
B. chłopcy i dziewczynki
C. Zenek i koledzy
D. dziewczynki

3. Jak nazwiesz osobę opowiadającą o wydarzeniach?
A. adresatem
B. postacią mówiącą
C. nadawcą
D. narratorem

4. Bohaterowie bali się:
A. Ducha Lasu
B. Czarownicy
C. Ducha Nocy
D. Złej Wróżki

5. Zapisz wydarzenia występujące w tekście w formie planu. Wypowiedzeniom nadaj
formę równoważników zdań.
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
6. „Migoczący blask” rozjaśnił:
A. konary drzew
B. krzewy
C. białe kwiaty
D. liście drzew

7. Jakie uczucia towarzyszyły bohaterom tekstu? Podaj przynajmniej trzy.
  1. ................................................................................................................. 
  2. .................................................................................................................
  3. .................................................................................................................

8. Wypowiedzenie: „Koło północy Joe ocknął się i obudził pozostałych chłopców.”
jest:
A. zdaniem pojedynczym rozwiniętym
B. równoważnikiem zdania
C. zdaniem złożonym
D. zdaniem pojedynczym nierozwiniętym

9. Podaj co najmniej trzy wyrazy bliskoznaczne do wyrazu duch 
  1. .................................................................................................................
  2. .................................................................................................................
  3. .................................................................................................................

10.Wyrażenie „znieruchomiałe powietrze” jest:
A. porównaniem
B. epitetem
C. liryką
D. uosobieniem

11. W wypowiedzeniu: „W powietrzu leżała jakaś przytłaczająca duszność.”
podmiotem jest:
A. duszność
B. przytłaczająca
C. w tym wypowiedzeniu nie ma podmiotu
D. leżała

12. Przeczytany przez Ciebie tekst jest:
A. pamiętnikiem
B. listem
C. opowiadaniem
D. zaproszeniem

13. Pisownię wyrazu „niedobrego” wyjaśnia zasada:
A. pisownia „nie” z rzeczownikami
B. pisownia „nie” z czasownikami
C. pisownia „nie” z przysłówkami
D. pisownia „nie” z przymiotnikami

14. Co oznacza słowo „kompleks” wyjaśni Ci słownik:
A. ortograficzny
B. wyrazów obcych
C. poprawnej polszczyzny
D. frazeologiczny

15. W wyrażeniu „przyjaznego płomienia” rzeczownik wystąpił w:
A. D., l.poj., r.m.
B. D., l.poj., r.n.
C. B., l.poj., r.m.
D. D., l.mn., r.m.

16. Podaj wyraz pokrewny do słowa „ciemność”.

....................................................................................

17. W jaki sposób sprawdzisz, czy wypowiedzenie jest zdaniem?

.........................................................................................................................
.........................................................................................................................

18. Pragniesz uzyskać więcej informacji o życiu zwierząt w lesie. Najwięcej wiadomości na ten temat znajdziesz w książce:
A. „Mój leśny przyjaciel”- opowiadanie
B. „Las”- tomik poezji
C. „Życie zwierząt w lesie”- książka przyrodnicza
D. „Europa-co warto zwiedzić?”- przewodnik turystyczny

19. Wyraz „jeden” to:
A. przyimek
B. przymiotnik
C. spójnik
D. liczebnik

20. Czy chłopcy zobaczyli Ducha Nocy? W formie 5-6 zdań napisz, jak skończyła się
przygoda chłopców.

..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................
..................................................................................................................................

Zadań oczywiście nie musicie mi odsyłać.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....