Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Jak łączą się wyrazy w zdaniu?

Każdy z nas używa zdań do komunikowania się. A zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób w zdaniu łączą się wyrazy? Dziś postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Przepiszcie poniższą notatkę do zeszytu.

Wyrazy w zdaniu łączą się ze sobą, tworząc związki wyrazowe.
Kolega zaprosił Kasię do kina.
Kolega (co zrobił?) zaprosił
Zaprosił (kogo?) Kasię
Zaprosił (dokąd?) do kina

Związek wyrazowy to połączenie wyrazów, w którym jeden wyraz jest nadrzędny (określany), a drugi podrzędny (określający).
Wyraz określający uzupełnia treść wyrazu określanego.

(wyraz określany) aktor --> (jaki?) --> popularny (wyraz określający)

W zdaniu możemy wyróżnić związek główny i związki poboczne.
Związek główny to związek podmiotu z orzeczeniem.
Związki poboczne to wszystkie pozostałe związki wyrazowe.

Znany podróżnik pokazał piękne zdjęcia z wyprawy.
podróżnik pokazał - związek główny 

Związki poboczne:
podróżnik (jaki?) znany
pokazał (co?) zdjęcia                
zdjęcia (z czego?) z wyprawy
zdjęcia (jakie?) piękne 

Po przepisaniu wykonaj poniższe zadania.

1. W podanych związkach wyrazowych wskaż wyrazy określane i określające. Zadaj pytania, na jakie odpowiadają określenia. 
  • Niesamowita wyprawa
  • Wędruje długo
  • Jedzie w góry
  • Wygodne buty 
2. W podanych zdaniach wskaż związek główny.
  • Podróżni uważnie słuchają informacji o odjazdach pociągów.
  • W wakacje mój brat pojedzie na obóz sportowy. 
3. Ułóż po jednym zdaniu na temat Twojego ulubionego filmu i aktora. Wypisz związki główne i poboczne.

Odpowiedzi na zadania wyślijcie na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na wiadomości czekam do czwartku (7.05.2020 r.) do godziny 16:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....