Przejdź do głównej zawartości

Zajęcia wyrównawcze (dla osób, które uczęszczają na te zajęcia)

Temat: Przydawka - powtórzenie i utrwalenie wiadomości

Przydawka to cześć zdania, która wskazuje cechę lub właściwość kogoś lub czegoś.
Najczęściej jest określeniem rzeczownika.
Wyrażamy ją za pomocą przymiotnikarzeczownikawyrażenia przyimkowego lub liczebnika.
Przydawka odpowiada na pytania: jaki?który?czyj?ile?czego?z czego?.

Przykłady:
Marek dostał (jaki?) czerwony rower.
Zarezerwowaliśmy miejsca w (którym?) trzecim rzędzie.
Samochód (czyj?) Tomka przyciąga uwagę kolegów.
Michał zjadł (ile?) dwa ciastka.
Podaj mi szklankę (czego?) wody.
Stolarz robi meble (z czego?) z drewna.

Przepiszcie informację na temat przydawki oraz przykłady do zeszytu i bierzemy się za zadania!
1. W podanych zdaniach odszukaj przydawki, a następnie ustal na jakie pytania one odpowiadają.

  • Mama upiekła placek drożdżowy.
  • Puszysty kot leży na kocu z wełny.
  • Krawiec szyje ubrania da trzech klientów. 
  • Tomek spędził dwunaste urodziny z przyjaciółmi.
2. W podanych zdaniach odszukaj przydawki, a następnie zapisz czym zostały wyrażone.

  • Tomek pije herbatę owocową.
  • Ola dostała trzy prezenty.
  • Magda spóźniła się na drugą lekcję.
  • Mama ugotowała kompot z rabarbaru.
3. Napisz krótką wypowiedź, w której zachęcisz kolegów i koleżanki do odwiedzenia miejsca przedstawionego na fotografii. Opisz walory tego miejsca. W swojej pracy podkreśl przydawki.

Odpowiedzi na zadanie trzecie wyślijcie na mój adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na wiadomości czekam do poniedziałku (4.05.2020 r.) do godziny 16:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....