Przejdź do głównej zawartości

Zajęcia wyrównawcze (dla osób, które uczęszczają na te zajęcia)

Temat: Środki stylistyczne

Przemierzając krainę zwaną językiem polskim, często możemy natrafić na epitety, porównania, onomatopeje, przenośnie, uosobienia, pytania retoryczne czy ożywienie. Dla niewprawnego poszukiwacza przygód (czyli ucznia na języku polskim 😁) stają się one przeszkodą nie od przejścia.
Dziś okiełznamy te wszystkie stwory zwane środkami stylistycznymi. Okaże się, że wcale nie są takie straszne.

Otwórzcie podręczniki na stronie 348 i 349 i zapoznajcie się z informacjami tam zamieszczonymi.

Na sam początek proszę was, abyście opisali mi własnymi słowami czym jest:
  • Porównanie
  • Epitet
  • Onomatopeja
  • Pytanie retoryczne
  • Przenośnia 
  • Uosobienie i ożywienie
Teraz możemy przejść dalej. Nazwijcie środki stylistyczne wyróżnione w poniższych tekstach.

Kazimierz Wierzyński 

Zielono mam w głowie

Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną,
Na klombach mych myśli sadzone za młodu,
Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną
I które mi świeci bez trosk i zachodu.

Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety
Rozdaję wokoło i jestem radosną
Wichurą zachwytu i szczęścia poety,
Co zamiast człowiekiem, powinien być wiosną

Julian Tuwim

Lokomotywa

Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa -
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie. [...] 

Ignacy Krasicki

Mysz i kot

Mysz, dlatego że niegdyś całą książkę zjadła,
Rozumiała, iż wszystkie rozumy posiadła.
Rzekła więc towarzyszkom: «Nędzę waszą skrócę:
Spuśćcie się tylko na mnie, ja kota nawrócę!»
5
Posłano więc po kota; kot, zawżdy gotowy,
Nie uchybił minuty, stanął do rozmowy.
Zaczęła mysz egzortę*; kot jej pilnie słuchał,
Wzdychał, płakał… Ta widząc, iż się udobruchał,
Jeszcze bardziej wpadała w kaznodziejski zapał,
10
Wysunęła się z dziury — a wtem ją kot złapał.

*egzorta — krótkie kazanie okolicznościowe.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....