Przejdź do głównej zawartości

Zajęcia wyrównawcze (dla osób, które uczęszczają na te zajęcia)

Temat: Środki stylistyczne

Przemierzając krainę zwaną językiem polskim, często możemy natrafić na epitety, porównania, onomatopeje, przenośnie, uosobienia, pytania retoryczne czy ożywienie. Dla niewprawnego poszukiwacza przygód (czyli ucznia na języku polskim 😁) stają się one przeszkodą nie od przejścia.
Dziś okiełznamy te wszystkie stwory zwane środkami stylistycznymi. Okaże się, że wcale nie są takie straszne.

Otwórzcie podręczniki na stronie 348 i 349 i zapoznajcie się z informacjami tam zamieszczonymi.

Na sam początek proszę was, abyście opisali mi własnymi słowami czym jest:
  • Porównanie
  • Epitet
  • Onomatopeja
  • Pytanie retoryczne
  • Przenośnia 
  • Uosobienie i ożywienie
Teraz możemy przejść dalej. Nazwijcie środki stylistyczne wyróżnione w poniższych tekstach.

Kazimierz Wierzyński 

Zielono mam w głowie

Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną,
Na klombach mych myśli sadzone za młodu,
Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną
I które mi świeci bez trosk i zachodu.

Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety
Rozdaję wokoło i jestem radosną
Wichurą zachwytu i szczęścia poety,
Co zamiast człowiekiem, powinien być wiosną

Julian Tuwim

Lokomotywa

Stoi na stacji lokomotywa,
Ciężka, ogromna i pot z niej spływa -
Tłusta oliwa.
Stoi i sapie, dyszy i dmucha,
Żar z rozgrzanego jej brzucha bucha:
Buch - jak gorąco!
Uch - jak gorąco!
Puff - jak gorąco!
Uff - jak gorąco!
Już ledwo sapie, już ledwo zipie,
A jeszcze palacz węgiel w nią sypie. [...] 

Ignacy Krasicki

Mysz i kot

Mysz, dlatego że niegdyś całą książkę zjadła,
Rozumiała, iż wszystkie rozumy posiadła.
Rzekła więc towarzyszkom: «Nędzę waszą skrócę:
Spuśćcie się tylko na mnie, ja kota nawrócę!»
5
Posłano więc po kota; kot, zawżdy gotowy,
Nie uchybił minuty, stanął do rozmowy.
Zaczęła mysz egzortę*; kot jej pilnie słuchał,
Wzdychał, płakał… Ta widząc, iż się udobruchał,
Jeszcze bardziej wpadała w kaznodziejski zapał,
10
Wysunęła się z dziury — a wtem ją kot złapał.

*egzorta — krótkie kazanie okolicznościowe.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....