Przejdź do głównej zawartości

Zajęcia wyrównawcze (dla osób, które uczęszczają na te zajęcia)

Temat: Ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem.

Czytanie ze zrozumieniem to najważniejsza umiejętność jaką musicie posiadać. Bez niej problemem będzie samodzielna nauka, a rozwiązywanie jakichkolwiek testów będzie bardzo trudne. Dziś przećwiczymy tę (nie)trudną sztukę.

Opowieść o gazecie 

Jeżeli istotą gazety jest regularne ogłaszanie wiadomości o bieżących wydarzeniach, to gazeta w takim czy owakim kształcie musi być zapewne stara jak cywilizacja. W starożytnej Grecji wiadomości, które powinny jak najprędzej dotrzeć do ogółu mieszkańców, obwieszczali głośno zebranej na rynku publiczności heroldowie, obwoływacze. Na ścianach ratuszów i świątyń greckich wywieszano pobielane tablice drewniane, na których wypisywano postanowienia rad miejskich; w Rzymie takie tablice umieszczano głównie na Forum; ukazywały się tam ważne obwieszczenia i rozporządzenia, listy senatorów, członków stowarzyszeń lub władz miejscowych. Podobne ogłoszenia, niekiedy wyrżnięte w kamieniu, ukazywały się też w miastach prowincjonalnych. 

W Pompei – mieście zasypanym w roku 79 wulkanicznymi popiołami Wezuwiusza i odkopywanym stopniowo od połowy XVIII w. – na zewnętrznych ścianach domów znajdujemy wiele rysunków i napisów: obok plakatów wyborczych, reklam (zwłaszcza jadłodajni), zapowiedzi walk gladiatorów, są tam również ogłoszenia o zgubionych przedmiotach określające wysokość nagrody dla znalazcy. Na wielu domach i grobowcach widnieje prośba o nieumieszczanie napisów. Jednak pierwszym przedsięwzięciem służącym regularnemu rozpowszechnianiu wiadomości, o którym mamy pewne i konkretne informacje, był rodzaj gazety codziennej publikowanej w Rzymie od 59 roku p.n.e., nazywanej „Acta Diurna” (łac. „wydarzenia dnia”), założonej przez Juliusza Cezara. Niestety, nie zachował się ani jeden numer tej gazety; nie znamy także wysokości nakładu. Przynosiła ona wiadomości o obradach senatu87 i zgromadzeniach ludowych, plebiscytach, ważnych nominacjach, rozporządzeniach, traktatach, procesach sądowych, egzekucjach, nowiny morskie i wojskowe, informacje o narodzinach, ślubach, rozwodach i zgonach (o których donosiła rodzina „raniona w pierś”, tzn. pogrążona w głębokim-żalu), o niezwykłych wydarzeniach, takich jak wybuch wulkaniczny czy upadek meteorytu, a nawet wyniki walk gladiatorów (...). Wiemy z listów Cicerona, że wiele osób regularnie otrzymywało i czytało gazetę. Istniała ona prawdopodobnie aż do roku 330, kiedy stolicę państwa przeniesiono do Konstantynopola, a więc bez mała czterysta lat! Tak jak my dziś nazywamy np. „Ekspress Wieczorny” krótko „ekspresiakiem”, tak Rzymianie swoje „Acta Diurna” nazywali diurnalis (łac. „codzienniak”) (...). 

Pierwszymi poprzedniczkami prawdziwych gazet były pisane ręcznie biuletyny zawierające wiadomości handlowe i polityczne (...). W czasie wojny z Turcją w r. 1563 rząd Wenecji wydawał regularnie biuletyn informacyjny, pisany odręcznie, odczytywany na głos na zgromadzeniach publicznych, na które wstęp kosztował drobną monetę zwaną gazeta. Z czasem nazwa monety przeszła na sam biuletyn i utrzymała się nawet, gdy egzemplarze zaczęto drukować i sprzedawać.(...) 

Pierwsze prawdziwe gazety zawierające rozmaite wiadomości i przynajmniej usiłujące ukazywać się regularnie, z góry określoną częstotliwością, pojawiły się w latach 1605- 1610.Prawdopodobnie najwcześniejszą była gazeta wychodząca w 1605 r. w Antwerpii. Cztery następne były niemieckie. 

Pytania do tekstu:

l. Istotą gazety jest:
  • A. informowanie o ważnych odkryciach naukowych 
  • B. przekazywanie danych o notowaniach na giełdzie 
  • C. regularne ogłaszanie wiadomości o bieżących wydarzeniach 
  • D. podawanie wyników sportowych
2. Pierwszymi poprzedniczkami prawdziwych gazet byty:
  • A. ręcznie pisane biuletyny zawierające wiadomości handlowe i polityczne 
  • B. napisy na murach domów 
  • C. rzymskie tablice z rozporządzeniami władz 
  • D. obwieszczenia heroldów 
3. Korzystając z tekstu, uzupełnij zdania:
  • Rzymianie swoje „Acta Diurna” nazywali.......................... 
  • Ważne wiadomości mieszkańcy starożytnego Rzymu mogli znaleźć na .............................. umieszczanych na...................... 
  • Pierwsze gazety, które ukazywały się w miarę regularnie, pojawiły się w latach..................
4. Rzymski „codzienniak” ukazywał się prawdopodobnie przez
  • A 150 lat 
  • B. 400 lat 
  • C. 250 lat 
  • D. nie było takiej gazety
5. Odnalezione przez badaczy prasy numery „Acta Diurna” można dziś oglądać:
  • A. w Luwrze we Francji 
  • B. w Muzeum Prasy w Rzymie 
  • C. w Muzeum Narodowym w Warszawie 
  • D. nie zachował się żaden numer tej gazety, więc nie mógł zostać odnaleziony
6. Wyjaśnij pochodzenie nazwy gazeta.

W razie jakichkolwiek pytań lub niejasności piszcie do mnie bez skrępowania.
Odpowiedzi możecie wysyłać na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl w temacie wpisując Zajęcia wyrównawcze
Pozdrawiam i życzę powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....

Klasa Va i Vc

Temat: Czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Waszym poprzednim zadaniem było odszukanie w książce informacji na temat Marka Osińskiego. Dziś kontynuujemy ten temat.  Jako, że Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki głównego bohatera „Czarnych stóp”, stworzymy najpierw notatkę - planu opisu z elementami charakterystyki Marka. Na tej podstawie będziecie mogli sprawnie stworzyć swoją wypowiedź. Do dzieła. Oczywiście to wszystko znajdzie się w Waszych zeszytach. 1. Plan opisu Marka Osińskiego:  a) przedstawienie postaci: Marek Osiński, najmłodszy członek zastępu Czarne Stopy, jego opiekunem był człowiek, nazywany przez harcerzy Brodaczem. b) cechy Marka: (ja podaję Wam trzy, jako przykład, reszta należy do Was 😉 Macie spory wybór, bo to ciekawa postać) 2. Odpowiedzcie samodzielnie na pytanie zawarte w temacie - czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Uzasadnij swoje zdanie.  (To zadanie przyda się Wam do napisania ...