Przejdź do głównej zawartości

Klasa VIb

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości.

Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest. 
Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego.

Zanim rozpoczniemy pisać mail musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości. 
W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań> albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>.
Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy. 

Kolejnym etapem maila jest jego treść. 
Zawsze powinniśmy coś napisać, nawet jeśli mamy do wysłania tylko załącznik.
Na początku umieszczamy zwrot do adresata. Nasz list można zacząć sowami: Droga Aniu!, Kochana Mano!, Szanowny Panie, Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Profesorze itp. Pamiętajmy, że zwrot ten powinien być dobrany odpowiednio do sytuacji. Do nauczyciela nie napiszemy np. Cześć Hubert!.
Unikajmy zwrotów Witam (witać możemy gości przychodzących na kolację) Dzień dobry (a co jeśli ktoś odczyta twój mail wieczorem? <tak, wiem, sam tak czasem piszę, już nie będę 😀>)
Jeśli wysyłasz mail do instytucji np. do urzędu i nie wiesz kto go odczyta, użyj sformułowania Szanowni Państwo.

Po zwrocie do adresata stawiamy przecinek. Dalszą część listu zaczynamy od nowej linii z małej litery. 
Jeśli po zwrocie do adresata użyjesz wykrzyknika, pamiętaj aby zdanie  zacząć wielką literą.
W wiadomości elektronicznej każdą nową myśl należy oddzielić akapitem. 
Przesyłając załącznik poinformujcie o tym odbiorcę. Wystarczy napisać W załącznik przesyłam <informacja o tym, co zawiera załącznik>

Na dole, z lewej strony umieszcza się pozdrowienia skierowane do adresata. W tym miejscu możemy napisać Pozdrawiam, Z pozdrowieniami, Z poważaniem, Z wyrazami szacunku. 
Pamiętaj aby po pożegnalnym zwrocie do adresata nie stawiać żadnego znaku interpunkcyjnego. 
Po pożegnaniu warto się podpisać. Na końcu powinno znaleźć się wasze imię, nazwisko oraz klasa.

Czas na ćwiczenia!
Waszym zadaniem będzie napisać do mnie mail, w którym poinformujecie mnie o tym, że zapoznaliście się z informacjami z tego wpisu. 
Wiadomości wysyłajcie na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....