Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Po co nam przydawki?

Okres świąt wielkanocnych niestety dobiegł końca i pora wrócić do naszych szkolnych obowiązków.

Zanim przejdziemy do tematu lekcji muszę wam ogłosić coś ważnego. Otóż następną lekturą, którą będziemy omawiać jest książka Seweryny Szmaglewskiej Czarne stopy. Akcja powieści rozgrywa się w 1956 roku w Górach Świętokrzyskich. Bohaterowie przeżywają tam wiele zabawnych przygód. Myślę, że książka powinna was zainteresować.
Wstępnie lekturę zaczniemy omawiać 18.05.2020r. 
Poniżej znajdziecie link, który umożliwi wam pobranie powieści w formacie pdf.
Seweryna Szmaglewska - Czarne stopy.

Przejdźmy teraz do tematu lekcji.

Przydawka to cześć zdania, która wskazuje cechę lub właściwość kogoś lub czegoś.
Najczęściej jest określeniem rzeczownika.
Wyrażamy ją za pomocą przymiotnika, rzeczownika, wyrażenia przyimkowego lub liczebnika.
Przydawka odpowiada na pytania: jaki?, który?, czyj?, ile?, czego?, z czego?.

Przykłady:
Marek dostał (jaki?) czerwony rower.
Zarezerwowaliśmy miejsca w (którym?) trzecim rzędzie.
Samochód (czyj?) Tomka przyciąga uwagę kolegów.
Michał zjadł (ile?) dwa ciastka.
Podaj mi szklankę (czego?) wody.
Stolarz robi meble (z czego?) z drewna.

Przepiszcie informację na temat przydawki oraz przykłady do zeszytu i bierzemy się za zadania!
1. W podanych zdaniach odszukaj przydawki, a następnie ustal na jakie pytania one odpowiadają.

  • Mama upiekła placek drożdżowy.
  • Puszysty kot leży na kocu z wełny.
  • Krawiec szyje ubrania da trzech klientów. 
  • Tomek spędził dwunaste urodziny z przyjaciółmi.
2. W podanych zdaniach odszukaj przydawki, a następnie zapisz czym zostały wyrażone.

  • Tomek pije herbatę owocową.
  • Ola dostała trzy prezenty.
  • Magda spóźniła się na drugą lekcję.
  • Mama ugotowała kompot z rabarbaru.
3. Napisz krótką wypowiedź, w której zachęcisz kolegów i koleżanki do odwiedzenia miejsca przedstawionego na fotografii. Opisz walory tego miejsca. W swojej pracy podkreśl przydawki.

Odpowiedzi na zadanie trzecie wyślijcie na mój adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na wiadomości czekam do czwartku (16.04.2020r) do godziny 16:00.
Powodzenia!

Chciałbym Wam przypomnieć o zasadach tworzenia maila. Wielu z was nie przestrzega zasad pisania listu elektronicznego. Dostaję wiadomości bez żadnej treści, bez podpisu, bez tematu lub z błędnie sformułowanym tematem. Proszę, aby te osoby, które nie wzięły sobie do serca tych informacji, jeszcze raz zapoznały się z wpisem na temat wiadomości elektronicznych. Zwróćcie uwagę na zwroty do adresata. Wprost jest tam napisane, że nie używamy zwrotów dzień dobry, witam, a mimo to nadal dostaje wiadomości, które rozpoczynają się w ten sposób.
Wiadomości, które nie zostały napisane zgodnie z zasadami NIE BĘDĄ SPRAWDZANE!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....