Przejdź do głównej zawartości

Kasa VIb

Temat: Zapiski Adama i Ewy.

Czy prowadziliście kiedyś pamiętnik? To już niestety zapomniany zwyczaj, chociaż niektórzy prowadzą je do dzisiaj.
Uważa się, że prowadzenie pamiętników to domena kobiet, jednak kiedyś tak nie było. Wielu mężczyzn utrwalało w ten sposób swoje przemyślenia, przeżycia, wrażenia z różnych uroczystości. Dziś pamiętniki są cennym źródłem wiedzy o minionych wiekach. Jedne z najbardziej znanych pamiętników stworzył Jan Chryzostom Pasek. W pierwszej części opisuje swoje wojenne przygody z czasów potopu szwedzkiego, najazdu Rakoczego, wojny z Rosją oraz rokoszu Lubomirskiego. Druga część opisuje życie jakie prowadził Chryzostom w wiejskim majątku szlacheckim. Autor tych zapisków często dopisywał sobie zasługi, które nie miały miejsca w rzeczywistości.
Uff, to już część historyczną mamy za sobą, pora troszkę pogdybać. Zastanawialiście się kiedyś, jak mógłby wyglądać pamiętnik Adama i Ewy? Już nie musicie się zastanawiać, możecie go przeczytać! 

Ale zanim przejdziemy do tekstu, warto żebyście zapiali sobie, czy właściwie jest ten pamiętnik.
Pamiętnik to zapisana osobista relacja ze zdarzeń w którym uczestniczyła dana osoba. Autor w opisach zamieszcza swoje emocje oraz przemyślenia. Pamiętnik to nie dziennik! Wpisy do pamiętnika zamieszczane są nieregularnie, zwykle po jakimś czasie od zakończenia wydarzenia.

Zapoznajcie się z tekstem (s. 245 - 246 w podręczniku), a następnie rozwiążcie poniższe zadania.
1. Odpowiedź na poniższe pytania.
  • W jaki sposób Adam i Ewa komentują te same wydarzenia? 
  • Co zaskakuje czytelnika podczas porównywania obu pamiętników? 
  • Jaki efekt daje opis tych samych wydarzeń z dwóch perspektyw?
2. Jakie cechy dama ujawniają jego zapiski, a jakie cechy Ewy odkrywają jej słowa?
3. Jak myślisz, czego świadectwem są ostatnie sowa Adama na temat Ewy: Gdziekolwiek była ona, tam był raj? o jakich uczuciach mogą świadczyć te słowa? 

Odpowiedzi na pytania wysyłajcie na adres h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do piątku (17.04.2020r.) do godziny 16:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....