Przejdź do głównej zawartości

Klasa VIb

Temat: Gdzie postawić przecinek?

Jakiś czas temu poznaliście zasady dotyczące stawiania przecinka w zdaniu pojedynczym. Przyszedł czas na odświeżenie tych wiadomości. W ramach przypomnienia zanotujcie sobie poniższą notatkę w zeszycie.

W zdaniu pojedynczym przecinek stawiamy między wyrazami, które są odpowiedzią na to samo pytanie, czyli najczęściej w wyliczeniach.
Np. Kupiłem smaczne jabłka, śliwki, gruszki.

Przecinek postawimy również przed spójnikami: ale(w znaczeniu przeciwstawnym)leczwięcczyli.
Np. Trzeba najeść się do syta podczas śniadania, nie w trakcie kolacji.
       Nauczycielka była wymagająca, ale życzliwa. 

Nie możemy postawić przecinka między wyrazami odpowiadającymi na różne pytania.
Np. Ułożyłem na półce swoje (jakie?) nowe (co?) książki.

Przecinek nie powinien się znaleźć między spójnikami: i, a (w znaczeniu i)oraz, lub, albo, ani, czy.
Np. Lubię filmy i książki.
       Nie jadam śniadania ani obiadu.
Uwaga! Gdy te same spójniki powtarzają się w zdaniu, wówczas stawiamy przecinek przed powtórzonym spójnikiem. 
Np. Pójdę albo w prawo, albo w lewo, albo prosto.

W zdaniu pojedynczym, przecinek stawiamy po rzeczownikach występujących w wołaczu
Np. Wojtku, podejdź bliżej.
       Mamo, dostałem piątkę!
Przecinek powinniśmy postawić po słowach wyrażających okrzyki: ach, halo, hej, oj.
Np. Ach, jak mamy dużo zadane
       Hej, co u was słychać?

Czas na ćwiczenia!

1. Uzupełnij podane wypowiedzi. Skorzystaj z podanych wskazówek.
- Moje ulubione filmy to (podaj trzy tytuły).
- Do koszyka wielkanocnego można włożyć (podaj nazwy trzech produktów).

2. Uzupełnij zdania spójnikami tak, aby tworzyły logiczną całość.
- Wyjeżdżamy pojutrze, ....... za dwa dni.
- Jestem szczera, ........ prawdomówna.

3. Przepisz zdania i wstaw przecinek tam gdzie to konieczne.
- Chleb był smaczny i miękki a więc naprawdę świeży.
- Kupię sobie albo model samolotu albo grę.
- Zrobię kakao lub kawę zbożową.
- Mamo mogę iść na boisko?
- Tato na zdjęciu widać mnie Bartka Tomka Oskara i Julkę.
- Halo jest tu ktoś?
- Tańczyłam i z Bartkiem i z Piotrkiem i z Tomkiem

Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na wiadomości czekam do czwartku (27.03.2020r) do godziny 15:00.
Pamiętajcie podpisać się w wysyłanej wiadomości (imię, nazwisko, klasa).
W razie jakichkolwiek wątpliwości proszę pytać. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....

Klasa Va i Vc

Temat: Czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Waszym poprzednim zadaniem było odszukanie w książce informacji na temat Marka Osińskiego. Dziś kontynuujemy ten temat.  Jako, że Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki głównego bohatera „Czarnych stóp”, stworzymy najpierw notatkę - planu opisu z elementami charakterystyki Marka. Na tej podstawie będziecie mogli sprawnie stworzyć swoją wypowiedź. Do dzieła. Oczywiście to wszystko znajdzie się w Waszych zeszytach. 1. Plan opisu Marka Osińskiego:  a) przedstawienie postaci: Marek Osiński, najmłodszy członek zastępu Czarne Stopy, jego opiekunem był człowiek, nazywany przez harcerzy Brodaczem. b) cechy Marka: (ja podaję Wam trzy, jako przykład, reszta należy do Was 😉 Macie spory wybór, bo to ciekawa postać) 2. Odpowiedzcie samodzielnie na pytanie zawarte w temacie - czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Uzasadnij swoje zdanie.  (To zadanie przyda się Wam do napisania ...