Przejdź do głównej zawartości

Klasa VIb

Temat: Piszemy opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy.

Jakiś czas temu dowiedzieliśmy się jak napisać opowiadanie twórcze. Dziś dowiemy się jak napisać opowiadanie na podstawy poznanej wcześniej baśni lub legendy. Aby stworzyć taką wypowiedź, musimy odwołać się do utworu wskazanego w temacie wypracowania. Tym nawiązaniem może być stworzenie dalszego ciągu przygód z udziałem znanych bohaterów. Możecie również zmienić bieg wydarzeń lub nawet napisać nową wersję baśni lub legendy.

Zapoznajcie się informacjami na temat opowiadania twórczego (s. 216) oraz przykładowym opowiadaniem twórczym (s. 217).  Po zapoznaniu się z informacjami rozwiąż poniższe zadania.

1. Zapoznaj się z treścią baśni Kuma Śmierć. Wyobraź sobie, że wydarzenia mają miejsce w XXI wieku. Przygotuj się do napisania współczesnej wersji baśni. W tym celu odpowiedź na pytania:

  • Kim był człowiek szukający kumy dla swojego dziecka?
  • Kogo nie chciał za kuma ojciec dziecka?
  • Co obiecała ojcu śmierć?
  • Co śmierć ofiarowała chłopcu gdy ten podrósł?
  • W jaki sposób chłopiec pomagał ludziom i jaki był warunek śmierci?
  • Komu pomógł bohater wbrew woli śmierci?
  • Jak bohater drugi raz rozzłości śmierć?
  • Gdzie śmierć zabrała swojego chrześniaka?
  • Co tam się wydarzyło?
2. Na podstawie odpowiedzi udzielonych w zadaniu 1, ułóż opowiadanie twórcze. Korzystaj z informacji zamieszczonych w podręczniku s. 216.

Na wykonanie zadania macie czas do poniedziałku (30.03.2020r). Tego dnia wybiorę kilka osób, które wyślą mi swoje opowiadanie.
Powodzenia!

Ciekawostka: Kuma to inaczej matka chrzestna. Słowo „śmierć” w języku polskim ma gramatyczny rodzaj żeński. Dla porównania, w języku niemieckim słowo „śmierć” jest rodzaju męskiego. Dlatego Paul Celan mógł napisać: Der Tod ist ein Meister aus Deutschland – Śmierć jest mistrzem z Niemiec.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....