Przejdź do głównej zawartości

Klasa VIb

Temat: Pudełko zwane wyobraźnią - poznajemy wiersz Zbigniewa Herberta.

Czy zastanawialiście się kiedyś czym jest wyobraźnia? Jakie skojarzenia nasuwają się wam, gdy słyszycie to słowo? W jakich sytuacjach uruchamiacie swoją wyobraźnie? Zastanówcie się nad tymi pytaniami (nie musicie mi odpowiadać 😉), a potem zobaczmy, jak wyobraźnie widział Zbigniew Herbert.
"Ale kto to Zbigniew Herbert?" zapytacie. Już śpieszę z wyjaśnieniami:

Zbigniew Herbert to jeden z najwybitniejszych polskich poetów. Urodził się w 1924 roku we Lwowie, zmarł w 1998 roku w Warszawie. Jest autorem dramatów i słuchowisk radiowych, z wykształcenia był ekonomistą, prawnikiem, filozofem. Zdobył ponad dwadzieścia nagród literackich a jego książki zostały przetłumaczone na 38 języków.
W swojej twórczości mówił o tym, że należy przeciwstawiać się złu i przestrzegać własnych zasad. Stworzył cykl wierszy o Panu Cogito, które należą do jego najsłynniejszych dzieł. Innymi jego zbiorami, o których należy wspomnieć są Raport z oblężonego miasta i inne wiersze, Hermes, pies i gwiazda, Elegia na odejście, Epilog burzy.
Wywód na temat Herberta chcę zakończyć moim ulubionym cytatem pochodzącym z wiersza Przesłanie Pana Cogito
Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę

Gdy już poznaliśmy tę wybitną postać, chciałbym, abyście przyjrzeli się jednemu z jego utworów. Zapoznajcie się z wierszem Pudełko zwane wyobraźnią (s. 219 - 220). Zanim przejdziemy do zadań, chciałbym, abyście zanotowali w zeszytach informację o tym, czym są środki stylistyczne.

Środki stylistyczne/poetyckie to słowa, zwroty, które mają na celu wywołanie odpowiednich emocji u czytelnika. Środkami stylistycznymi są epitety, przenośnie, porównania, ożywienia, uosobienia, onomatopeje, pytania retoryczne.

Rozwiąż poniższe zadania.
1. Zastanów się, z jakiej perspektywy widziany jest świat, który powstaje po uruchomieniu wyobraźni. Zwróć uwagę na porównanie występujące w wierszu.
2. Wypisz z tekstu:
    - epitety i odpowiedź jaką funkcje pełnią one w tekście 
    - ożywienia i jaki efekt udało się dzięki nim uzyskać 
Zadanie dodatkowe: wyobraź sobie przedmiot/urządzenie, które pomoże Ci przenieść się w niezwykłe miejsce. Opisz ten przedmiot/urządzenie. 

Epitet - przymiotnik określający rzeczownik np. różowy słoń.
Porównanie - porównanie to zestawienie wskazujące na podobieństwo pod jakimś względem dwóch przedmiotów lub zjawisk przy użyciu słów typu jak (jakbyna podobieństwo...), np. on jest uparty jak osioł.
Ożywienie - nadanie przedmiotom nieożywionym cech istot żywych np. chmura goni chmurę.

Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do wtorku (24.03.2020r.) do godziny 20:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....