Temat: Pudełko zwane wyobraźnią - poznajemy wiersz Zbigniewa Herberta.
Czy zastanawialiście się kiedyś czym jest wyobraźnia? Jakie skojarzenia nasuwają się wam, gdy słyszycie to słowo? W jakich sytuacjach uruchamiacie swoją wyobraźnie? Zastanówcie się nad tymi pytaniami (nie musicie mi odpowiadać 😉), a potem zobaczmy, jak wyobraźnie widział Zbigniew Herbert.
"Ale kto to Zbigniew Herbert?" zapytacie. Już śpieszę z wyjaśnieniami:
Czy zastanawialiście się kiedyś czym jest wyobraźnia? Jakie skojarzenia nasuwają się wam, gdy słyszycie to słowo? W jakich sytuacjach uruchamiacie swoją wyobraźnie? Zastanówcie się nad tymi pytaniami (nie musicie mi odpowiadać 😉), a potem zobaczmy, jak wyobraźnie widział Zbigniew Herbert.
"Ale kto to Zbigniew Herbert?" zapytacie. Już śpieszę z wyjaśnieniami:
Zbigniew Herbert to jeden z najwybitniejszych polskich poetów. Urodził się w 1924 roku we Lwowie, zmarł w 1998 roku w Warszawie. Jest autorem dramatów i słuchowisk radiowych, z wykształcenia był ekonomistą, prawnikiem, filozofem. Zdobył ponad dwadzieścia nagród literackich a jego książki zostały przetłumaczone na 38 języków.
W swojej twórczości mówił o tym, że należy przeciwstawiać się złu i przestrzegać własnych zasad. Stworzył cykl wierszy o Panu Cogito, które należą do jego najsłynniejszych dzieł. Innymi jego zbiorami, o których należy wspomnieć są Raport z oblężonego miasta i inne wiersze, Hermes, pies i gwiazda, Elegia na odejście, Epilog burzy.
Wywód na temat Herberta chcę zakończyć moim ulubionym cytatem pochodzącym z wiersza Przesłanie Pana Cogito:
Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę
Gdy już poznaliśmy tę wybitną postać, chciałbym, abyście przyjrzeli się jednemu z jego utworów. Zapoznajcie się z wierszem Pudełko zwane wyobraźnią (s. 219 - 220). Zanim przejdziemy do zadań, chciałbym, abyście zanotowali w zeszytach informację o tym, czym są środki stylistyczne.
Środki stylistyczne/poetyckie to słowa, zwroty, które mają na celu wywołanie odpowiednich emocji u czytelnika. Środkami stylistycznymi są epitety, przenośnie, porównania, ożywienia, uosobienia, onomatopeje, pytania retoryczne.
Rozwiąż poniższe zadania.
1. Zastanów się, z jakiej perspektywy widziany jest świat, który powstaje po uruchomieniu wyobraźni. Zwróć uwagę na porównanie występujące w wierszu.
2. Wypisz z tekstu:
- epitety i odpowiedź jaką funkcje pełnią one w tekście
- ożywienia i jaki efekt udało się dzięki nim uzyskać
Zadanie dodatkowe: wyobraź sobie przedmiot/urządzenie, które pomoże Ci przenieść się w niezwykłe miejsce. Opisz ten przedmiot/urządzenie.
Epitet - przymiotnik określający rzeczownik np. różowy słoń.
Porównanie - porównanie to zestawienie wskazujące na podobieństwo pod jakimś względem dwóch przedmiotów lub zjawisk przy użyciu słów typu jak (jakby, na podobieństwo...), np. on jest uparty jak osioł.
Ożywienie - nadanie przedmiotom nieożywionym cech istot żywych np. chmura goni chmurę.
Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do wtorku (24.03.2020r.) do godziny 20:00.
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz