Przejdź do głównej zawartości

Klasa VIb

Temat: Pudełko zwane wyobraźnią - poznajemy wiersz Zbigniewa Herberta.

Czy zastanawialiście się kiedyś czym jest wyobraźnia? Jakie skojarzenia nasuwają się wam, gdy słyszycie to słowo? W jakich sytuacjach uruchamiacie swoją wyobraźnie? Zastanówcie się nad tymi pytaniami (nie musicie mi odpowiadać 😉), a potem zobaczmy, jak wyobraźnie widział Zbigniew Herbert.
"Ale kto to Zbigniew Herbert?" zapytacie. Już śpieszę z wyjaśnieniami:

Zbigniew Herbert to jeden z najwybitniejszych polskich poetów. Urodził się w 1924 roku we Lwowie, zmarł w 1998 roku w Warszawie. Jest autorem dramatów i słuchowisk radiowych, z wykształcenia był ekonomistą, prawnikiem, filozofem. Zdobył ponad dwadzieścia nagród literackich a jego książki zostały przetłumaczone na 38 języków.
W swojej twórczości mówił o tym, że należy przeciwstawiać się złu i przestrzegać własnych zasad. Stworzył cykl wierszy o Panu Cogito, które należą do jego najsłynniejszych dzieł. Innymi jego zbiorami, o których należy wspomnieć są Raport z oblężonego miasta i inne wiersze, Hermes, pies i gwiazda, Elegia na odejście, Epilog burzy.
Wywód na temat Herberta chcę zakończyć moim ulubionym cytatem pochodzącym z wiersza Przesłanie Pana Cogito
Idź dokąd poszli tamci do ciemnego kresu
po złote runo nicości twoją ostatnią nagrodę

Gdy już poznaliśmy tę wybitną postać, chciałbym, abyście przyjrzeli się jednemu z jego utworów. Zapoznajcie się z wierszem Pudełko zwane wyobraźnią (s. 219 - 220). Zanim przejdziemy do zadań, chciałbym, abyście zanotowali w zeszytach informację o tym, czym są środki stylistyczne.

Środki stylistyczne/poetyckie to słowa, zwroty, które mają na celu wywołanie odpowiednich emocji u czytelnika. Środkami stylistycznymi są epitety, przenośnie, porównania, ożywienia, uosobienia, onomatopeje, pytania retoryczne.

Rozwiąż poniższe zadania.
1. Zastanów się, z jakiej perspektywy widziany jest świat, który powstaje po uruchomieniu wyobraźni. Zwróć uwagę na porównanie występujące w wierszu.
2. Wypisz z tekstu:
    - epitety i odpowiedź jaką funkcje pełnią one w tekście 
    - ożywienia i jaki efekt udało się dzięki nim uzyskać 
Zadanie dodatkowe: wyobraź sobie przedmiot/urządzenie, które pomoże Ci przenieść się w niezwykłe miejsce. Opisz ten przedmiot/urządzenie. 

Epitet - przymiotnik określający rzeczownik np. różowy słoń.
Porównanie - porównanie to zestawienie wskazujące na podobieństwo pod jakimś względem dwóch przedmiotów lub zjawisk przy użyciu słów typu jak (jakbyna podobieństwo...), np. on jest uparty jak osioł.
Ożywienie - nadanie przedmiotom nieożywionym cech istot żywych np. chmura goni chmurę.

Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do wtorku (24.03.2020r.) do godziny 20:00.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....