Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

Poznaliśmy już główne części zdania czyli podmiot i orzeczenie. Warto przypomnieć sobie za co są odpowiedzialne te elementy.
Podmiot wskazuje wykonawcę czynności. Zazwyczaj to rzeczownik w mianowniku. Podmiot odpowiada na pytanie kto?, co?.
Orzeczenie wskazuje na czynność, która jest w zdaniu wykonywana. Zwykle orzeczeniem jest czasownik w formie osobowej. ta część zdania odpowiada na pytania co robi?, co się z nim dzieje?. 
Przykłady: Słońce świeci
                  podmiot    orzeczenie
                   Franek idzie
                  podmiot    orzeczenie

(Uwaga! Zwykle podmiot podkreślamy jedną kreską, orzeczenie dwiema, a określenia falą. Edytor tekstu na blogu nie dysponuje takimi opcjami podkreśleń, dlatego orzeczenia zaznaczyłem kolorem. Prawidłowy zapis możecie zobaczyć w podręczniku s. 217 - 219.)

Zdania możemy podzielić na rozwinięte i nierozwinięte
Zdania pojedyncze nierozwinięte zawierają tylko podmiot i orzeczenie lub samo orzeczenie.
Np. kot miauczy 
W zdaniu pojedynczym rozwiniętym oprócz podmiotu i orzeczenia znajdują się także ich określenia. Określenia podmiotu tworzą grupę podmiotu, a określenia orzeczenia będą tworzyły grupę orzeczenia
Np. [Małe dziecko] [spokojnie śpi]
          g. podmiotu                 g. orzeczenia

Wszystkie części zdania i zależności między nimi można przedstawić na wykresie zdania. Tworzenie wykresu zaczynamy od znalezienia podmiotu i orzeczenia. Umieszczamy te dwie części na samej górze. Możemy teraz narysować od nich strzałki w kierunku określeń, a przy strzałkach zapisujemy odpowiednie pytania. Należy pamiętać, że określenia podmiotu i orzeczenia mogą mieć swoje własne określenia.
Przepiszcie powyższą notatkę do zeszytu (od momentu: Zdania możemy podzielić na...), a następnie rozwiązali poniższe zadania.

1. Przekształć podpisy pod zdjęciami w zdania rozwinięte. W stworzonych przez siebie zdaniach zaznacz grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
Chłopiec idzie

Samochód jedzie
Kot leży

2. W podanym zdaniu zaznacz podmiot, orzeczenia oraz określenia
Rano ciężki parowóz zatrzymał się na stacji.

Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do piątku (27.03.2020r) do godziny 15:00.
Pamiętajcie podpisywać się w wysyłanych wiadomościach (imię, nazwisko, klasa). Maile anonimowe nie będą sprawdzane, a od wszystkich wymagam odsyłania zadań. Proszę również o TERMINOWE wysyłanie ćwiczeń.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....