Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.
Poznaliśmy już główne części zdania czyli podmiot i orzeczenie. Warto przypomnieć sobie za co są odpowiedzialne te elementy.
Podmiot wskazuje wykonawcę czynności. Zazwyczaj to rzeczownik w mianowniku. Podmiot odpowiada na pytanie kto?, co?.
Orzeczenie wskazuje na czynność, która jest w zdaniu wykonywana. Zwykle orzeczeniem jest czasownik w formie osobowej. ta część zdania odpowiada na pytania co robi?, co się z nim dzieje?.
Przykłady: Słońce świeci
podmiot orzeczenie
Franek idzie
podmiot orzeczenie
(Uwaga! Zwykle podmiot podkreślamy jedną kreską, orzeczenie dwiema, a określenia falą. Edytor tekstu na blogu nie dysponuje takimi opcjami podkreśleń, dlatego orzeczenia zaznaczyłem kolorem. Prawidłowy zapis możecie zobaczyć w podręczniku s. 217 - 219.)
Zdania możemy podzielić na rozwinięte i nierozwinięte.
Zdania pojedyncze nierozwinięte zawierają tylko podmiot i orzeczenie lub samo orzeczenie.
Np. kot miauczy
W zdaniu pojedynczym rozwiniętym oprócz podmiotu i orzeczenia znajdują się także ich określenia. Określenia podmiotu tworzą grupę podmiotu, a określenia orzeczenia będą tworzyły grupę orzeczenia.
Np. [Małe dziecko] [spokojnie śpi]
g. podmiotu g. orzeczenia
Wszystkie części zdania i zależności między nimi można przedstawić na wykresie zdania. Tworzenie wykresu zaczynamy od znalezienia podmiotu i orzeczenia. Umieszczamy te dwie części na samej górze. Możemy teraz narysować od nich strzałki w kierunku określeń, a przy strzałkach zapisujemy odpowiednie pytania. Należy pamiętać, że określenia podmiotu i orzeczenia mogą mieć swoje własne określenia.
Przepiszcie powyższą notatkę do zeszytu (od momentu: Zdania możemy podzielić na...), a następnie rozwiązali poniższe zadania.
1. Przekształć podpisy pod zdjęciami w zdania rozwinięte. W stworzonych przez siebie zdaniach zaznacz grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
Poznaliśmy już główne części zdania czyli podmiot i orzeczenie. Warto przypomnieć sobie za co są odpowiedzialne te elementy.
Podmiot wskazuje wykonawcę czynności. Zazwyczaj to rzeczownik w mianowniku. Podmiot odpowiada na pytanie kto?, co?.
Orzeczenie wskazuje na czynność, która jest w zdaniu wykonywana. Zwykle orzeczeniem jest czasownik w formie osobowej. ta część zdania odpowiada na pytania co robi?, co się z nim dzieje?.
Przykłady: Słońce świeci
podmiot orzeczenie
Franek idzie
podmiot orzeczenie
(Uwaga! Zwykle podmiot podkreślamy jedną kreską, orzeczenie dwiema, a określenia falą. Edytor tekstu na blogu nie dysponuje takimi opcjami podkreśleń, dlatego orzeczenia zaznaczyłem kolorem. Prawidłowy zapis możecie zobaczyć w podręczniku s. 217 - 219.)
Zdania możemy podzielić na rozwinięte i nierozwinięte.
Zdania pojedyncze nierozwinięte zawierają tylko podmiot i orzeczenie lub samo orzeczenie.
Np. kot miauczy
W zdaniu pojedynczym rozwiniętym oprócz podmiotu i orzeczenia znajdują się także ich określenia. Określenia podmiotu tworzą grupę podmiotu, a określenia orzeczenia będą tworzyły grupę orzeczenia.
Np. [Małe dziecko] [spokojnie śpi]
g. podmiotu g. orzeczenia
Wszystkie części zdania i zależności między nimi można przedstawić na wykresie zdania. Tworzenie wykresu zaczynamy od znalezienia podmiotu i orzeczenia. Umieszczamy te dwie części na samej górze. Możemy teraz narysować od nich strzałki w kierunku określeń, a przy strzałkach zapisujemy odpowiednie pytania. Należy pamiętać, że określenia podmiotu i orzeczenia mogą mieć swoje własne określenia.
Przepiszcie powyższą notatkę do zeszytu (od momentu: Zdania możemy podzielić na...), a następnie rozwiązali poniższe zadania.
1. Przekształć podpisy pod zdjęciami w zdania rozwinięte. W stworzonych przez siebie zdaniach zaznacz grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
![]() |
Chłopiec idzie |
2. W podanym zdaniu zaznacz podmiot, orzeczenia oraz określenia
Rano ciężki parowóz zatrzymał się na stacji.
Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do piątku (27.03.2020r) do godziny 15:00.
Pamiętajcie podpisywać się w wysyłanych wiadomościach (imię, nazwisko, klasa). Maile anonimowe nie będą sprawdzane, a od wszystkich wymagam odsyłania zadań. Proszę również o TERMINOWE wysyłanie ćwiczeń.
Powodzenia!
Komentarze
Prześlij komentarz