Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej.

Poznaliśmy już główne części zdania czyli podmiot i orzeczenie. Warto przypomnieć sobie za co są odpowiedzialne te elementy.
Podmiot wskazuje wykonawcę czynności. Zazwyczaj to rzeczownik w mianowniku. Podmiot odpowiada na pytanie kto?, co?.
Orzeczenie wskazuje na czynność, która jest w zdaniu wykonywana. Zwykle orzeczeniem jest czasownik w formie osobowej. ta część zdania odpowiada na pytania co robi?, co się z nim dzieje?. 
Przykłady: Słońce świeci
                  podmiot    orzeczenie
                   Franek idzie
                  podmiot    orzeczenie

(Uwaga! Zwykle podmiot podkreślamy jedną kreską, orzeczenie dwiema, a określenia falą. Edytor tekstu na blogu nie dysponuje takimi opcjami podkreśleń, dlatego orzeczenia zaznaczyłem kolorem. Prawidłowy zapis możecie zobaczyć w podręczniku s. 217 - 219.)

Zdania możemy podzielić na rozwinięte i nierozwinięte
Zdania pojedyncze nierozwinięte zawierają tylko podmiot i orzeczenie lub samo orzeczenie.
Np. kot miauczy 
W zdaniu pojedynczym rozwiniętym oprócz podmiotu i orzeczenia znajdują się także ich określenia. Określenia podmiotu tworzą grupę podmiotu, a określenia orzeczenia będą tworzyły grupę orzeczenia
Np. [Małe dziecko] [spokojnie śpi]
          g. podmiotu                 g. orzeczenia

Wszystkie części zdania i zależności między nimi można przedstawić na wykresie zdania. Tworzenie wykresu zaczynamy od znalezienia podmiotu i orzeczenia. Umieszczamy te dwie części na samej górze. Możemy teraz narysować od nich strzałki w kierunku określeń, a przy strzałkach zapisujemy odpowiednie pytania. Należy pamiętać, że określenia podmiotu i orzeczenia mogą mieć swoje własne określenia.
Przepiszcie powyższą notatkę do zeszytu (od momentu: Zdania możemy podzielić na...), a następnie rozwiązali poniższe zadania.

1. Przekształć podpisy pod zdjęciami w zdania rozwinięte. W stworzonych przez siebie zdaniach zaznacz grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
Chłopiec idzie

Samochód jedzie
Kot leży

2. W podanym zdaniu zaznacz podmiot, orzeczenia oraz określenia
Rano ciężki parowóz zatrzymał się na stacji.

Odpowiedzi proszę wysyłać mi na maila h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do piątku (27.03.2020r) do godziny 15:00.
Pamiętajcie podpisywać się w wysyłanych wiadomościach (imię, nazwisko, klasa). Maile anonimowe nie będą sprawdzane, a od wszystkich wymagam odsyłania zadań. Proszę również o TERMINOWE wysyłanie ćwiczeń.
Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Wiosna w ogrodzie - ćwiczymy umiejętność czytania ze zrozumieniem. Poniżej znajduje się tekst i pytania do niego. Zapoznajcie się z nim, a następnie rozwiążcie poniższe zadania. Oczywiście zadań nie musicie mi odsyłać. Wiosna w ogrodzie      Owego poranka, gdy niebo się wypogodziło, Mary obudziła się bardzo wcześnie. Słońce wdzierało się do pokoju ukośnymi promieniami przez zamknięte story* i napełniało go taką radością, że dziewczynka wyskoczyła z łóżka i pobiegła do okna. Odsunęła zasłony, otworzyła okno, a świeże, wonne powietrze wpłynęło do pokoju ciepłą falą. Wrzosowisko błękitniało, a świat wyglądał jak zaczarowany. Tu i ówdzie w powietrzu drgały jakieś ledwo dosłyszalne, czarowne tony, jakby setki ptaków nastrajały gardziołka, przygotowując się do rozpoczęcia wiosennego koncertu. Mary wystawiła rękę za okno i trzymała ją chwilę w słońcu. - Jak ciepło! Jak ciepło! – zawołała. – Moje kiełki będą rosnąć i rosnąć, a cebulki i korzenie dopiero teraz zaczną pod zi...

Klasa VIb

Temat: Gdy książka pochłonie nas bez reszty... Zdarza się tak, że zaczynamy coś czytać i nie możemy oderwać wzroku od tekstu. Nasza wyobraźnia przenosi nas wtedy w różne miejsca. Możemy znaleźć się w baśniowym świecie pełnym potworów albo przemierzać morskie głębiny na pokładzie okrętu podwodnego. Towarzyszymy detektywowi w rozwiązywaniu zagadek albo obserwujemy perypetie zakochanych w sobie ludzi. A co jeśli postacie mogłyby "wyjść" z książek i stanąć obok nas? Czy zawsze skończyłoby się to dobrze? Poznamy dzisiaj fragment książki Atramentowe serce autorstwa Cornelii Funke . Jest to pierwsza część trylogii opowiadającej o dwójce bohaterów - dwunastoletniej Meggie i jej ojca Mo. Oboje posiadają moc ożywiania postaci występujących na kartach książek. Ich moc jest powodem wielu niebezpiecznych sytuacji. Autorka tej powieści jest niemiecką pisarką, twórczynią wielu powieści przygodowych i fantasy. Do jej najpopularniejszych powieści należą Król złodziei , Smoczy jeździe...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....