Przejdź do głównej zawartości

Klasa Va i Vc

Temat: Kara za zuchwałość - poznajemy mit o Syzyfie 

Słyszeliście pewnie wiele razy, że ktoś wykonuje syzyfową pracę. Pewnie część z was wie co te sowa oznaczają, ale czy zastanawialiście się, skąd wzięło się taki powiedzenie? 
Dzisiejszy temat rozwieje Wasze wszelkie wątpliwości. Na początek poznajmy Syzyfa - króla Koryntu...

Zapoznajcie się z mitem o Syzyfie (s. 211 - 213 w podręczniku), a następnie wykonaj zadania:
1. Odpowiedz na pytania:

  • W jaki sposób Syzyf wydostał się z królestwa śmierci?
  • Jaką karę otrzymał bohater od bogów za drugim razem? Czy według Ciebie była ona odpowiednia do jego winy? Uzasadnij swoją odpowiedź.
  • Zastanów się, przed czym miał przestrzegać starożytnych Greków mit o Syzyfie?
Zanim przejdziemy do kolejnego zadania, warto się dowiedzieć czym jest związek frazeologiczny/frazeologizm. Zapisz poniższą notatkę w zeszycie:

Związek frazeologiczny/frazeologizm to utrwalone w języku połączenie wyrazów o stałym, przenośnym znaczeniu, które nie wynika ze znaczeń tworzących go słów. Część związków frazeologicznych odwołuje się do mitologii. 
Przykłady:
Róg obfitości - źródło dostatku i dobrobytu
Stajnia Augiasza - Miejsce, w którym panuje brud, nieporządek np. "twój pokój wygląda jak stajnia Augiasza!"

Bogatsi o nową wiedzę możemy przejść do kolejnego zadania.
2. Wymień przynajmniej trzy czynności, które można nazwać syzyfową pracą.
Zadanie dodatkowe:
Jak wyobrażasz sobie Syzyfa, który wtacza głaz na wysoką górę? Stwórz ilustrację przedstawiającą bohatera mitu.

Odpowiedzi na zadania proszę przesyłać mi na maila (może być w formie pliku tekstowego) h.hendrysiak@sp153.elodz.edu.pl
Na odpowiedzi czekam do piątku (20.03.2020r) do godziny 15:00.
Powodzenia!

A nasz Syzyf pewnie cały czas musi wtaczać głaz na szczyt góry... Chyba że z pomocą przyszły mu współczesne rozwiązania 😉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Klasa Va i Vc

Temat: Jak napisać dedykację? Zapewne wiele razy wręczaliście komuś prezent. Do takiego prezentu możemy dołączyć karteczkę, na której napiszemy komu nasz prezent ofiarowujemy. Taką informację nazywamy dedykacją . Możemy ją zamieszczać na specjalnej karteczce przyczepionej do prezentu, jeśli wręczamy komuś książkę, dedykację możemy napisać na pierwszej stronie. Dziś nauczymy się pisać wspomnianą już dedykację. Dobrze napisana dedykacja powinna zawierać następujące informacje: Adresat/adresatka czyli komu ów prezent przekazujemy Warto wspomnieć co jest przedmiotem dedykacji  Z jakiej okazji przekazujesz prezent Autor dedykacji czyli kto napisał dedykację Gdzie i kiedy czyli czas i miejsce powstania dedykacji  Zapoznajcie się jeszcze z informacjami w podręczniku (s. 298), a następnie rozwiążcie poniższe zadania. 1. W podanej dedykacji wskaż jej najważniejsze elementy. Pani Agnieszce  w podziękowaniu za poświęcony czas i pomoc w przygotowaniu ...

Kasa Va i Vc

Temat: Jak napisać e-mail? - powtórzenie wiadomości. Obecna sytuacja zmusiła nas do częstego wysyłania maili do nauczycieli. Niby wszystko jest proste. Wpisujemy adres, dodajemy załącznik... Pyk i poszło! A biedny nauczyciel musi się domyślić od kogo jest ta wiadomość, w jakiej sprawie pisze ta osoba i z której klasy jest.  Chciałbym, byśmy sobie dzisiaj przypomnieli tę "trudną" sztukę pisana listu elektronicznego. Zanim rozpoczniemy pisać mail, musimy wpisać adres odbiorcy. Z tym nie mamy zwykle problemu. Schody zaczynają się gdy trzeba wpisać temat wiadomości.  W temacie powinniście zwięźle poinformować odbiorcę, czego będzie dotyczył wasz mail. Jeśli wysyłacie odpowiedzi na zadania możecie napisać Zadania z <data zamieszczenia zadań>  albo Praca domowa z <data zamieszczenia zadań>. Często dostaje wiadomości bez tematu lub w temacie wpisane jest Zadanka xd. Tego typu temat jest nieprawidłowy.  Kolejnym etapem maila jest jego treść....

Klasa Va i Vc

Temat: Czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Waszym poprzednim zadaniem było odszukanie w książce informacji na temat Marka Osińskiego. Dziś kontynuujemy ten temat.  Jako, że Waszym zadaniem będzie napisanie charakterystyki głównego bohatera „Czarnych stóp”, stworzymy najpierw notatkę - planu opisu z elementami charakterystyki Marka. Na tej podstawie będziecie mogli sprawnie stworzyć swoją wypowiedź. Do dzieła. Oczywiście to wszystko znajdzie się w Waszych zeszytach. 1. Plan opisu Marka Osińskiego:  a) przedstawienie postaci: Marek Osiński, najmłodszy członek zastępu Czarne Stopy, jego opiekunem był człowiek, nazywany przez harcerzy Brodaczem. b) cechy Marka: (ja podaję Wam trzy, jako przykład, reszta należy do Was 😉 Macie spory wybór, bo to ciekawa postać) 2. Odpowiedzcie samodzielnie na pytanie zawarte w temacie - czy Marek Osiński mógłby zostać moim przyjacielem? Uzasadnij swoje zdanie.  (To zadanie przyda się Wam do napisania ...